Heb jij een vraag­gestuurde website?

06 februari 2024

De eerste website van een organisatie is vaak als een digitale folder, een online visitekaartje, waarmee je online "aanwezig" bent. Een tweede website is al dynamischer, met regelmatig geüpdatete nieuws- en dienstenpagina's. De derde website is meestal al meer gericht op interactie met bezoekers. Maar wat verandert er als je toe bent aan de 4e website?

Heb jij een vraag­gestuurde website?

Vraaggerichte website

Momenteel bevinden we ons in de overgang naar websites waar kunstmatige intelligentie, snellere laadtijden, en meer personalisatie centraal staan. In 2024 zal er een groeiende vraag zijn naar vraaggerichte websites, websites die vooral vraaggericht zijn in plaats van aanbod gericht.

 

Wat houdt een vraag-gestuurde website in?

Deze benadering legt de nadruk op het vervullen van de individuele behoeften van elke bezoeker. Het vertrekpunt van een websitebezoek is gericht op de specifieke vragen van de bezoeker. Websites zullen zich verder toeleggen op het begrijpen van de unieke vragen en intenties van gebruikers om op basis daarvan relevante content aan te bieden.

 

Hoe kun je een vraag-gestuurde website maken?

Selectietools, chatbots, en doordachte menustructuren zullen de manier waarop gebruikers navigeren en informatie vinden op websites veranderen. Deze instrumenten kunnen niet alleen directe vragen beantwoorden maar ook anticiperen op mogelijke behoeften, wat de gebruikerservaring aanzienlijk verbetert.

 

Nog slimmere websites door inzet van AI

Artificial Intelligence (AI) gaat een belangrijke rol spelen bij het maken van deze nog slimmere websites die inspelen op de behoeften van gebruikers en die content aanpassen op basis van gedrag en voorkeuren. AI zal ook steeds meer worden gebruikt door ontwerpers tijdens het webdesignproces. Zij zullen nog meer in staat zijn om websites persoonlijk te maken met acties die perfect aansluiten op de boodschap en het individu.

 

Verbeter je digitale dienstverlening, start met een vraaggestuurde website en stel jezelf de volgende vragen:

  • Weet je waarvoor bezoekers naar de website komen?
  • Wat zijn de belangrijkste vragen die ze hebben (taken, diensten, producten)?
  • Zijn de antwoorden die je als bedrijf kunt bieden en zijn deze antwoorden prominent en gemakkelijk te vinden op de website?
  • Zijn de antwoorden op minder belangrijke vragen ook goed bereikbaar via zoekmachines of navigatie, zonder dat ze een prominente plek hebben op de homepage?
  • Is alle content relevant voor alle bezoekers?
     

Conclusie

In de overgang naar de volgende generatie websites, met een focus op kunstmatige intelligentie en personalisatie, staat de vraaggerichte benadering centraal. Is het voor jouw organisatie ook de tijd om de digitale dienstverlening te optimaliseren en over te stappen naar een vraaggestuurde website om zo een geoptimaliseerde online ervaring te bieden aan elke bezoeker?

 

Meer over dit onderwerp:

Pagina delen:

Overtuigd? Neem contact met ons op

Bel Sonja van Breen op 088 200 9030