Geen SEO meer, maar wat dan?

10 december 2024

In de afgelopen jaren hebben SEO-specialisten ervoor gezorgd dat websites hoge posities in Google kregen door middel van SEO-content (geoptimaliseerde teksten op webpagina’s gericht met de ideale zoekwoorden).

Maar door de komst van AI en recente core updates van Google gaat dit niet meer werken in de toekomst.

Geen SEO meer, maar wat dan?

Wat is er gaande bij Google?

De laatste tijd zijn er veel core updates geweest bij Google, er gebeurt erg veel, maar wat gebeurt er allemaal en heeft dat invloed op de vindbaarheid van websites? Op dit moment worden nog niet alle belangrijke updates in Europa doorgevoerd i.v.m. onze privacywetgeving, maar wat als het wel zo ver is? Zijn wij er dan klaar voor de nieuwe SEO?

 

Kun je als Mkb’er nog online opvallen?

Google is onze grootste concurrent en zorgt voor het grootste verkeer op het internet. Het zijn niet alleen websites met wie we concurreren, maar YouTube video’s, shorts, songteksten, Google Maps, Google images en Google shopping en wat dacht je van LinkedIn, Temu, Amazon en andere platforms. Het gaat al deze grote technologie giganten er niet om bezoekers doorverwijzen naar de website van jouw organisatie. Nee, deze bezoekers houden ze liever zelf, want dat zijn hun cash cows!

 

Jouw MKB website wordt straks niet meer getoond

Wanneer je zoekt in Google, vind je vaak al het antwoord op je vraag, zonder een website te hebben bekeken. Google haalt de informatie van het web, misschien wel van jouw website. De bezoekers hoeven niet verder te klikken, want ze weten het antwoord al en komen niet meer op de website van jouwe organisatie.

 

Perfecte content is de nieuwe SEO?

Google heeft een machtspositie. Wil je in de resultaten naar voren komen, dan zul je perfecte content moeten hebben, maar wat is perfect? Google wil het liefste dat de content op het internet alleen nog maar Helpful content is. Middelmatige content door teksten te schrijven met de juiste kewords is niet origineel genoeg meer.

 

Wat is helpful content?

Helpful content is in ieder geval niet blog laten maken door AI, want AI haalt de informatie van het internet. Maak nieuwe informatieve content, content waar de bezoeker echts iets mee kan.

Het web is zo groot dat de webcrawlers niet meer snel alles kunnen doorzoeken. De nieuwe manier van deze machines van Google is kijken naar de waarde van de content van een pagina. Met Google ’s Helpful-content-update wordt gekeken of er waarde aan het internet wordt toegevoegd.

 

Hoe maak je helpful content?

Helpful content is relevante specialistische content waar de bezoeker écht op zit te wachten. Specialistische antwoorden op vragen, antwoorden op problemen, alternatieve producten die jij als specialist adviseert, oplossing voor frustratie die jij als expert aanbiedt, oplossingen om angst weg te nemen bij jouw doelgroep, maar ook oplossingen om samen met de bezoeker zijn doelen te kunnen bereiken.

Zorg dat je waarde creëert en denk hier niet alleen aan teksten, maak ook video content, podcasts, en gebruikt de socials!

 

EEAT

Met de richtlijn EEAT, gaat Google de kwaliteit van de content beoordelen. Google analyseert hoe bezoekers op content reageren. Lezen ze verder? Vullen ze formulieren in? Stellen ze vragen? Liken en delen ze de content?

EEAT: Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Zorg voor unieke gebruikerservaringen, schrijf cases en geef voorbeelden. Laat een specialistisch iets vertellen, zorg voor online feedback. Zorg dat de content betrouwbaar is. Bedenk goed waarom je de content maakt en wees origineel!

Pagina delen:

Overtuigd? Neem contact met ons op

Bel Sonja van Breen op 088 200 9030