SEO - menu structuur
De structuur van de website belangrijk voor zowel de bezoeker als voor de zoekmachines. Een goede structuur maakt het navigeren gemakkelijker, waardoor de website beter is te begrijpen. De bezoekers vinden snel waar ze naar op zoek zijn en krijgen een goed beeld van wat er nog meer op is te vinden.
De meest belangrijke pagina’s zet je in het hoofdmenu (meestal in de menubalk). Het is van belang om de website te categoriseren en van breed naar gedetailleerd te gaan.
Voorbeeld: als je een website over auto’s maakt, is het goed om het volgende te doen:
Homepage
- BMW
- Z3
- Z4
- Volkswagen
- Beetle
- Golf
Maar het kan ook op deze manier:
Homepage
- BMW Z3
- BMW Z4
- Volkswagen Beetle
- Volkswagen Golf
Bij dit tweede voorbeeld, dat niet per definitie fout is, moet je je realiseren dat je optimaliseert voor de woordcombinaties BMW en Z3, niet zozeer specifiek voor BMW. Dat in het achterhoofd houdende kun je deze aanpak kiezen. Wellicht is het beter om ze te combineren.
URL's
URL staat voor Uniform Resource Locator en is een naam die verwijst naar een stuk data. Het unieke adres van de locatie van een webpagina op internet, een mailadres, een verwijzing naar een willekeurig bestand op een computer, of ander opslagmedia. Ook kan een URL verwijzen naar een bestand op een server. Een URL geeft aan welke bron er opgevraagd moet worden en welke techniek er gebruikt moet worden om deze te benaderen.
Een goede url voor de webppagina
Het adres van een pagina moet de structuur weergeven. Om bij bovenstaand voorbeeld te blijven: een goede URL voor een BMW Z3 pagina is bijvoorbeeld: mijnwebsiteoverautos.nl/bmw/z3
Het is goed als het keyword terugkomt in de URL. Je zou zelfs de URL beschrijvender kunnen maken: mijnwebsiteoverautos.nl/bmw/de-sportieve-z3
Bijkomend voordeel is dat het een stuk makkelijker te onthouden is. Hierbij staat een – overigens voor een spatie. De _ kan je gebruiken als je een koppelteken wilt weergeven. Tot slot is het goed om te weten welke tekens wel en niet in een URL horen. Alle speciale tekens behalve - _ + en . mogen niet in URL’s. Althans, niet volgens de standaard.
XML Sitemap
Een sitemap is een overzicht van alle (belangrijke) pagina’s van een website. Een sitemap geeft een drietal belangrijke voordelen. Hiermee geef je bij Google aan:
- Welke pagina’s je hebt
- Hoe vaak ze worden veranderd
- Hoeveel prioriteit ze volgens jou hebben.
Een sitemap laat ook zien hoeveel alternatieve taalversies een webpagina heeft. De zoekmachine weet hiermee de website te vinden en te begrijpen. Een sitemap genereren is vrij eenvoudig. Als je een CMS hebt, dan is de sitemap waarschijnlijk al aanwezig. Als dat niet zo is, dan kun je bijvoorbeeld via http://www.xml-sitemaps.com een sitemap maken.
Daarnaast bevat de sitemap waardevolle informatie voor een zoekmachine zoals: wanneer de pagina voor het laatst is geüpdatet, hoe vaak de pagina is gewijzigd en of er alternatieve taalversies van de pagina beschikbaar zijn.
HTML sitemap
De HTML sitemap is speciaal voor bezoekers. Deze sitemap is niet nodig wanneer de structuur helder is. Soms wordt deze ingezet wanneer de website erg groot is geworden. De bezoeker krijgt hiermee een index van de website en kan ermee navigeren.
Zelf aan de slag met SEO?
Vraag ons GRATIS SEO stappenplan aan!
Vul je gegevens in en ontvang de download-link in je mailbox: