Verschil POP3, IMAP en Exchange
Er zijn twee manieren om je infracommail.nl e-mailadres toe te voegen in een e-mailprogramma. Dit kan via POP3 of via IMAP. Daarnaast kan je via Exchange met de Infracomcloud.nl of Microsoft 365 (voorheen Office 365) communiceren. In dit artikel lees je wat de verschillen en voor- en nadelen tussen deze verschillende protocollen.
E-mail ontvangen en beheren
POP3
Bij POP3 wordt de e-mail opgehaald van de server en alleen lokaal bewaard. Als je een POP3-account instelt in Outlook, dan wordt de e-mail standaard 14 dagen op de server bewaard en daarna verwijderd. Als je meerdere computers gebruikt en binnen 14 dagen op de andere computer aanmeldt, dan heb je alle e-mail op beide computers.
Alleen meest recente e-mails zichtbaar
Sommige e-mailprogramma’s gaan alle e-mails direct downloaden, dus mocht je e-mails kwijt zijn en de mailbox op POP3 ingesteld hebben, kan dit de oorzaak zijn. Dat oude e-mails standaard na 14 dagen verwijderd worden van de server is ook de reden dat in de webmail alleen de meest recente e-mails zichtbaar zijn.
Zodra je een POP3-account opnieuw instelt op een andere computer, zal alleen de meest recente e-mail beschikbaar zijn op deze computer. Mocht je een nieuwe computer aanschaffen dan is het belangrijk om de e-mails van de oude computer te exporteren en naar de nieuwe computer te importeren. Zie hiervoor onze handleiding E-mails exporteren en importeren.
Zelf verantwoordelijk voor de back-up
Met POP3 ben je zelf verantwoordelijk voor de back-up van de e-mail, aangezien de e-mail meestal niet langer dan 14 dagen opgeslagen wordt op de server.
IMAP
Het voornaamste verschil tussen IMAP en POP3 is dat e-mails gesynchroniseerd worden met de server. Daardoor is de e-mail op meerdere computers én in de webmail te lezen. Mocht je een e-mail verwijderen in een e-mailprogramma, dan zal dit in tegenstelling tot POP3 ook op de andere computers en op je telefoon verwijderd worden. Mappen die je aanmaakt zullen, indien je e-mail programma juist ingesteld is, automatisch zichtbaar zijn op andere computers.
Zodra je een IMAP-account opnieuw instelt op een andere computer zal alle e-mail van de server gedownload worden.
Automatische backup
Als je een infracommail.nl mailbox als IMAP instelt, wordt er automatisch een back-up gemaakt van de e-mail op de server. Dit betekend dat je tot 30 dagen lang een ‘disaster recovery’ van de mailbox kunt laten uitvoeren waarmee de volledige mailbox teruggezet wordt naar de staat van tot 30 dagen terug.
Limiet mailbox
Aangezien e-mail met IMAP op de server blijft staan zal hier meer opslagruimte gebruikt worden dan bij een standaard POP3-mailbox. Mocht je een bericht krijgen dat de mailbox vol raakt, neem dan contact op met support@infracom.nl om de mailbox te laten vergroten. Zodra de limiet van de mailbox bereikt is kun je geen e-mail meer ontvangen.
Exchange
Waar POP3 en IMAP protocollen zijn om e-mail op te halen (en te synchroniseren) van de server gaat Exchange verder door ook agenda’s en contactpersonen te synchroniseren. Daarnaast heeft Exchange de mogelijkheid om tussen gedeelde mailboxen, met meerdere collega’s, zonder wachtwoord beschikbaar te maken. Hiermee kan je een veilig wachtwoordbeleid gebruiken met 2fa (Two factor authentication) voor de persoonlijke accounts, en heb je daarna ook toegang tot de gedeelde mailboxen.
De Exchange oplossing op de Infracomcloud is inclusief back-up, bij Microsoft 365 kan dit ook worden toegevoegd. Neem dan contact op met sales@infracom.nl en vraag onze accountmanagers naar de prijs voor Microsoft 365 back-up.
Overzicht
In onderstaand tabel staan alle verschillen en overeenkomsten tussen Exchange, POP3 en IMAP samengevat:
Exchange | POP3 | IMAP | |
---|---|---|---|
Compatibiliteit | Het Exchange-protocol is gemaakt door Microsoft en werk het beste samen met Micosoft Outlook, maar kan ook werken in andere applicaties die Exchange ondersteunen | Microsoft Outlook Mozilla Thunderbird Microsoft Outlook (iOS) | Microsoft Outlook |
Back-up | Inbegrepen bij Infracomcloud Back-up bij Microsoft 365 is niet standaard, maar kunnen we optioneel regelen, neem contact op met sales@infracom.nl | Microsoft Outlook Mozilla Thunderbird Microsoft Outlook (iOS) Back-up wordt niet door ons verzorgt (eigen verantwoordelijkheid) | Disaster recovery tot 30 dagen terug |
Synchronisatie e-mail | E-mail wordt gesynchroniseerd met de server | E-mail wordt alleen opgehaald van de server | E-mail wordt gesynchroniseerd met de server |
Gedeelde mailboxen | Worden ondersteund en kunnen makkelijk door de gebruiker of in sommige gevallen automatisch worden toegevoegd | Niet ondersteund | Niet ondersteund |
Synchronisatie contacten | Contanten worden gesynchroniseerd met de server | Niet ondersteund | Niet ondersteund |
Synchronisatie agenda | Agenda`s van het account worden gesynchroniseerd met de server | Niet ondersteund | Niet ondersteund |
2fa bescherming | Ondersteund op Infracomcloud en Microsoft 365 | Niet ondersteund | Niet ondersteund |
Automatische configuratie | Microsoft Outlook | Beperkt ondersteund Microsoft Outlook 2016 of lager, Mozilla Thunderbird | Beperkt ondersteund Microsoft Outlook 2016 og lager, Mozilla Thunderbird |